Děti a mobilní telefon? Psycholožka uvádí 4 pravidla pro správné užívání
Pro dospělé je smartphone nedílnou součástí jejich každodenního života. Není tedy divu, že s ním i děti přicházejí do styku čím dál dříve. Psycholožka prozrazuje, nakolik je mobilní telefon pro děti vůbec vhodný a kolik času by jeho používáním měly strávit.
Odbornice na rodinné záležitosti:
Sandra Teml-Wall je pedagožka, psychologická poradkyně, koučka pro jednotlivce i páry a také rodinná a rodičovská poradkyně. Pro nás si připravila tipy na téma děti a mobilní telefon.
Mobilní telefony pro děti: 4 základní pravidla podle psycholožky
„Miminka a malé děti jsou fascinované zvuky a obrazy digitálních médií,“ říká rodinná poradkyně Sandra Teml-Wall. Přestože pokušení dát dítěti ve stresových situacích do ruky telefon, abyste ho zabavili, je velice lákavé, neměly by mobilní telefony, tablety a televize nahrazovat pozornost rodičů. Ačkoli elektronická zařízení mohou mít uklidňující účinky, jelikož se do nich lze zcela ponořit, nemohou nahradit lidskou náklonost, vřelost a koregulaci. Navíc by si rodiče měli uvědomit, že například obsah videí pro děti nemusí být vždy srozumitelný. Následující čtyři pravidla napomáhají správnému zacházení dětí s mobilním telefonem tak, aby nedocházelo k jeho nadměrnému používání.
1. Pravidlo: Omezit čas dětí strávený na mobilu
Od kdy je mobil pro děti vhodný? Psycholožka Teml-Wall stanovuje zásadní pravidlo: „Bez obrazovky do tří.“ To znamená, že děti by do třetího roku věku neměly sledovat televizi, hrát na tabletu nebo používat smartphone... Poté, v období tří až šesti let, by celkový čas strávený u obrazovky měl být maximálně 30 minut denně. Tato doba zahrnuje i čas strávený u televize. Děti v tomto věku by neměly u televize, ani na telefonu trávit delší dobu. Později, mezi sedmi a třinácti lety, by se měl čas strávený na mobilu omezit na 45 minut.
2. Pravidlo: Mobil by se měl používat rozumně a s dohledem
Děti do šesti let by měly trávit čas na telefonu za přítomnosti rodičů a neměly by bez dozoru surfovat a hrát hry na smartphonu. Teml-Wall také doporučuje podnětné aktivity, jako je společné čtení e-knihy (což je možné jak na smartphonu, tak na tabletu) nebo zavedení společných videohovorů s rodinou a přáteli. Děti by v žádném případě neměly samy surfovat na internetu nebo používat aplikace bez dozoru. Pokud je pro vás důležité, aby vaše dítě mělo s sebou na cestě do školy mobilní telefon z bezpečnostních důvodů, postačí běžný telefon bez připojení k internetu a dalších funkcí.
3. Pravidlo: Děti by si měly hrát offline
Hraní dětských her? Samozřejmě. Jenže ne na telefonu, ale s ostatními dětmi a ideálně venku, když to počasí dovoluje. Pokud děti tráví příliš mnoho času se smartphonem a dalšími elektronickými zařízeními, klesá jejich fyzická aktivita. Doporučení pro pohybovou aktivitu dětí předškolního věku zveřejněné na webových stránkých Národního zdravotnického informačního portálu stanovují, že by děti předškolního věku měly mít alespoň tři hodiny fyzické aktivity denně. Zábava by měla být na prvním místě a sportovní aktivity by měly být přizpůsobené dětem. Od šestého roku věku se pohyb stává důležitým také pro vývoj kostí a svalů, na což by měla být zaměřená alespoň jedna hodina denní doporučené fyzické aktivity (například při společné procházce nebo víkendových túrách). Čas, který děti věnují pohybu, se v průběhu let snížil. Na vině jsou často smartphony a podobné technické vymoženosti, s nimiž tráví stále více času. To může mít dopad na zdraví a motoriku. Důsledkem mohou být nadváha, špatná fyzická kondice, problémy s motorikou, ale také nedostatek koncentrace. Nesmíme zapomenout na roli rodičů coby vzorů: Pokud tráví jen málo volného času venku a pouze surfují na smartphonu, budou děti toto chování napodobovat.
4. Pravidlo: Pro děti jsou sociální vztahy důležitější než mobil
Vtipná dětská videa a hry jsou sice zábavné, ale nemohou nahradit skutečnou, obohacující interakci s dospělými a ostatními dětmi.„Digitální média nejsou pro minimka a malé děti vhodná, neboť pro optimální vývoj mozku potřebují především reálné sociální interakce,“ vysvlětluje Teml-Wall. Podle studie American Academy of Pediatrics,může příliš brzké a příliš časté používání smartphonu u dětí vést ke zpoždění ve vývoji řeči. Oproti tomu lze jazykový vývoj podpořit společným čtením a každodenními rozhovory s dítětem. Mnoho rodičů však věří, že svým dětem poskytnou výhodu, když je co nejdříve seznámí se smartphonem, tabletem a podobně. Ve skutečnosti se při učení dbá na zcela jiné faktory. Je prokázáno, že zpracovávání učebních materiálů ve skupině vede k lepším výsledkům. Hraní si na smartphonu jako takové nepřináší skutečné úspěchy v učení. Proto Teml-Wall například navrhuje, aby rodiče s dětmi podnikali také takové věci, které jim samým přinášejí radost. Děti se při aktivitách, jako jsou tvoření, pečení a procházení se, učí důležité věci pro každodenní život. A zároveň si užívají společný čas strávený s rodiči. Psycholožka také nabízí důležitý podnět k zamyšlení: „Chcete, aby se vaše dítě učilo vařit těstoviny od vás (rodičů nebo jiných blízkých osob), nebo od influencera či influencerky?“